gastouderopvang
© OOkidoki 2013 - 2016

Thema’s

Elke 6 weken bedenk ik samen met de oppaskinderen een thema. Dit kan een

seizoen zijn, maar ook een thema zoals Dieren, Sinterklaas of Kerst. De laatste 5

staan al op  www.facebook.com/ookidoki.gastouderopvang.

Als wij aan tafel zitten, maak ik een “Spin” van alles wat de kinderen roepen. Ik

maak hier tekeningen van zodat het begrijpelijk blijft voor de kinderen. Deze 

“Spin” blijft gedurende het thema zichtbaar hangen in huis. Sinds kort heb ik ook

een plastic bak met een luchtdoorlatend deksel zodat ook alle gevonden

voorwerpen van buiten meegenomen kunnen worden naar binnen en op de

thematafel geplaatst kunnen worden.

Nadat de “Spin” bedacht is, kijk ik hoe ik de 5 leersegmenten: creatief, cognitief,

constructief, sociaal emotioneel en motorisch erin kan verwerken.

Ik zoek op welke boekjes leuk zijn om uit voor te lezen, welke liedjes leuk zijn om

te zingen, om op te bewegen en muziek op te maken. Dit wordt vastgelegd met

foto's en video's die ik regelmatig naar de ouders mail. Een kleine selectie plaats

ik op Facebook of Twitter. Mocht je hier bezwaar tegen hebben,  laat dit dan

weten. Vanzelfsprekend worden foto’s/films dan niet geplaatst.

Kinderen leren het beste wanneer ze zich veilig en op hun  gemak voelen.

Meestal werk ik samen met een stagiaire. De groep is maximaal 6 kinderen groot.

Tussen 8.30 en 15.00 uur gaan onze kinderen,  Marloes (2004) en Tim (2006)

naar school en ben ik samen met een stagiaire en 4 oppaskindjes over. Alle

oppaskindjes komen op vaste dagen in de week. Na verloop van tijd kennen de

kinderen elkaar heel goed en gaan ze als broers en zussen met elkaar om.

Elke maandag, dinsdag en donderdag brengen wij  met elkaar  Marloes en Tim

naar school. De  oudere kinderen lopen naast de kinderwagen, de kleintjes

zitten/liggen in de kinderwagen. Ik leer de kinderen hoe ze veilig met mij kunnen

oversteken en wat de gevaren zijn op straat. Onderweg is er altijd ruimte om even

uit te leven of om de natuur te bewonderen. De oudste kinderen zijn hier al zo in

getraind, dat ze meer zien dan ik. Via cursussen van het IVN , het lezen van

boeken en het gebruik maken van de Zoekkaarten van Veldwerk Nederland

probeer ik de kinderen wegwijs te maken in alles wat de natuur ons biedt.  Elke

dag zijn wij minimaal 2,5 uur buiten.

Soms hebben de kinderen geen zin om gericht iets te ondernemen, dan luister ik

naar het kind en laat ik de activiteit liggen. Als het kind moe is, of het is bedtijd,

dan leg ik hem/haar in bed. Met maximaal 2 kinderen op 1 slaapkamer krijgen ze

voldoende rust.

Elke dag heeft dezelfde dagindeling. Alleen de activiteiten wisselen met het thema

mee. Door een vaste structuur in de dag weet het kind snel waar het aan toe is.

Contact Dagindeling (thema’s) Welkom Locatie Links Referentie Prijzen