gastouderopvang
© OOkidoki 2013 - 2020

Thema’s

Elke 6 weken bedenk ik samen met de oppaskinderen een thema.

Dit kan een seizoen zijn, maar ook een thema zoals Dieren, Sinterklaas of Kerst.

De laatste 5 staan al op www.facebook.com/ookidoki.gastouderopvang.

Als wij aan tafel zitten, maak ik een “Spin” van alles wat de kinderen roepen.

Ik maak hier tekeningen van zodat het begrijpelijk blijft voor de kinderen.

Deze “Spin” blijft gedurende het thema zichtbaar hangen in huis.

Sinds kort heb ik ook een plastic bak met een luchtdoorlatend deksel zodat ook alle gevonden voorwerpen van buiten

meegenomen kunnen worden naar binnen en op de thematafel geplaatst kunnen worden.

Nadat de “Spin” bedacht is, kijk ik hoe ik de 5 leersegmenten: creatief, cognitief, constructief, sociaal emotioneel en

motorisch erin kan verwerken.

Ik zoek op welke boekjes leuk zijn om uit voor te lezen, welke liedjes leuk zijn om te zingen, om op te bewegen en muziek

op te maken. Dit wordt vastgelegd met foto's en video's die ik regelmatig naar de ouders mail. Een kleine selectie plaats

ik op Facebook of Twitter. Mocht je hier bezwaar tegen hebben, laat dit dan weten. Vanzelfsprekend worden foto’s/films

dan niet geplaatst.

Kinderen leren het beste wanneer ze zich veilig en op hun gemak voelen. Meestal werk ik samen met een stagiaire. De

groep is maximaal 6 kinderen groot. Tussen 8.30 en 15.00 uur gaan onze kinderen, Marloes (2004) en Tim (2006) naar

school en ben ik samen met een stagiaire en 4 oppaskindjes over. Alle oppaskindjes komen op vaste dagen in de week.

Na verloop van tijd kennen de kinderen elkaar heel goed en gaan ze als broers en zussen met elkaar om.

Elke maandag, dinsdag en donderdag brengen wij met elkaar Marloes en Tim naar school.

De oudere kinderen lopen naast de kinderwagen, de kleintjes zitten/liggen in de kinderwagen.

Ik leer de kinderen hoe ze veilig met mij kunnen oversteken en wat de gevaren zijn op straat.

Onderweg is er altijd ruimte om even uit te leven of om de natuur te bewonderen.

De oudste kinderen zijn hier al zo in getraind, dat ze meer zien dan ik.

Via cursussen van het IVN , het lezen van boeken en het gebruik maken van de

Zoekkaarten van Veldwerk Nederland probeer ik de kinderen wegwijs te maken

in alles wat de natuur ons biedt. Elke dag zijn wij minimaal 2,5 uur buiten.

Soms hebben de kinderen geen zin om gericht iets te ondernemen,

dan luister ik naar het kind en laat ik de activiteit liggen.

Als het kind moe is, of het is bedtijd, dan leg ik hem/haar in bed.

Met maximaal 2 kinderen op 1 slaapkamer krijgen ze voldoende rust.

Elke dag heeft dezelfde dagindeling. Alleen de activiteiten wisselen met het thema mee. Door een vaste structuur in de

dag weet het kind snel waar het aan toe is.

gastouderopvang
© OOkidoki 2013 - 2020

Thema’s

Elke 6 weken bedenk ik samen met de oppaskinderen een

thema.

Dit kan een seizoen zijn, maar ook een thema zoals Dieren,

Sinterklaas of Kerst.

De laatste 5 staan al op

www.facebook.com/ookidoki.gastouderopvang.

Als wij aan tafel zitten, maak ik een “Spin” van alles wat de

kinderen roepen.

Ik maak hier tekeningen van zodat het begrijpelijk blijft voor

de kinderen.

Deze “Spin” blijft gedurende het thema zichtbaar hangen in

huis.

Sinds kort heb ik ook een plastic bak met een

luchtdoorlatend deksel zodat ook alle gevonden

voorwerpen van buiten meegenomen kunnen worden naar

binnen en op de thematafel geplaatst kunnen worden.

Nadat de “Spin” bedacht is, kijk ik hoe ik de 5

leersegmenten: creatief, cognitief, constructief, sociaal

emotioneel en motorisch erin kan verwerken.

Ik zoek op welke boekjes leuk zijn om uit voor te lezen,

welke liedjes leuk zijn om te zingen, om op te bewegen en

muziek op te maken. Dit wordt vastgelegd met foto's en

video's die ik regelmatig naar de ouders mail. Een kleine

selectie plaats ik op Facebook of Twitter. Mocht je hier

bezwaar tegen hebben, laat dit dan weten.

Vanzelfsprekend worden foto’s/films dan niet geplaatst.

Kinderen leren het beste wanneer ze zich veilig en op hun

gemak voelen. Meestal werk ik samen met een stagiaire.

De groep is maximaal 6 kinderen groot. Tussen 8.30 en

15.00 uur gaan onze kinderen, Marloes (2004) en Tim

(2006) naar school en ben ik samen met een stagiaire en 4

oppaskindjes over. Alle oppaskindjes komen op vaste

dagen in de week. Na verloop van tijd kennen de kinderen

elkaar heel goed en gaan ze als broers en zussen met

elkaar om.

Elke maandag, dinsdag en donderdag brengen wij met

elkaar Marloes en Tim naar school.

De oudere kinderen lopen naast de kinderwagen, de

kleintjes zitten/liggen in de kinderwagen.

Ik leer de kinderen hoe ze veilig met mij kunnen oversteken

en wat de gevaren zijn op straat.

Onderweg is er altijd ruimte om even uit te leven of om de

natuur te bewonderen.

De oudste kinderen zijn hier al zo in getraind, dat ze meer

zien dan ik.

Via cursussen van het IVN , het lezen van boeken en het

gebruik maken van de

Zoekkaarten van Veldwerk Nederland probeer ik de

kinderen wegwijs te maken

in alles wat de natuur ons biedt. Elke dag zijn wij minimaal

2,5 uur buiten.

Soms hebben de kinderen geen zin om gericht iets te

ondernemen,

dan luister ik naar het kind en laat ik de activiteit liggen.

Als het kind moe is, of het is bedtijd, dan leg ik hem/haar in

bed.

Met maximaal 2 kinderen op 1 slaapkamer krijgen ze

voldoende rust.

Elke dag heeft dezelfde dagindeling. Alleen de activiteiten

wisselen met het thema mee. Door een vaste structuur in

de dag weet het kind snel waar het aan toe is.